Jul i Karibien

Vi har precis kommit tillbaka ombord efter en fantastisk julafton –  traditionell och ändå så totalt annorlunda.

Många vackra skepp kom in till Bequia.

Nu är många båtar upplysta med julbelysningar i allehanda färger, vilket sprider en skön julstämning här i Admirality Bay på Bequia. Precis som vår svenska tradition bjuder så började vi dagen med jullunch kl 13.00. Våra vänner Fredrik och Jeanette på Bushpoint hade lagat supergod Jansson, lagt in sill och rullat Fredriks farmors underbara köttbullar.

Jul hos Fredrik & Jeanette på Bushpoint

Conny och jag packade med oss äkta svensk julskinka, flera sillsorter, knäckebröd, ost samt snaps, öl och vin och hoppade ner i dingen (jolle på båtspråk) och satte kurs mot Bushpoint på andra sidan bukten. Fredrik och Jeanette hade gått all in, bjöd på glögg och pepparkakor när vi kom ombord och sen visades Kalles jul medan vi åt all god julmat. I sittbrunnen lyser en stor julstjärna över bordet, dem har så mysigt – tack goa vänner för en supergod jullunch.

Klockan 15.00 hoppade vi i jollarna och åkte in till Princess Margreths Beach för att fira bröllopet mellan Svenska Per och Norska Mona. Det har varit mycket blåsigt och regnigt  nu i flera dagar men vid lunchtid på julafton så mojnade äntligen vinden och solen sken på brudparet. Helt underbart -dem var så jättefina. Vi var ett trettiotal nyfunna vänner som stod där på stranden och såg dem bli Herr och Fru Hem-Mattsson – så romantiskt.

Mona & Per påväg till bröllopet

Coola herr & fru Mattsson

Kvällens julfirande innebar grillad nyfångad lobster på stranden tillsammans med de norska långseglarna och våra svenska kompisar på Bushpoint, och Yasmine. Vilken härlig kväll det blev! Vi satt tillsammans med brudparet, hennes bror och svägerska (Stoneheart & Janne) från katamaranen Numa, samt Bushpoint och Yasmine och deras vuxna barn. Vi hade ett långbord på stranden, åt gott och drack brudparets fantastiska bröllopsvin (6 liter, den största vinflaska vi sett).

Exklusivt 6 liter bröllopsvin från 1984 – ljuvligt gott.
Tack för att vi fick vara med!

Kvällen avslutades med att vi sjöng svenska snaps- och barnvisor med alla dessa härliga, goa människor. Den här julen kommer vi aldrig glömma…

Resan till Bequia förtjänar ett eget kapitel. Vi gav oss av från härliga Marigot Bay redan 05.30 på morgonen den 22 december. Det var fortfarande mörkt när vi slog på radarn och lättade ankar med kurs mot Bequia. Vi fick en fin segling i frisk vind på ca 8-10 m/s. Perfekt för Ultimo. Vi hade mellan halv vind och kryssbog hela vägen från st Lucia ner till Bequia. När vi gick ut mellan St Vincent och Bequia kände vi oss glada, nu var det bara 7 distanser kvar, så skulle vi komma in i hamn. Vi fick dock lära oss vad accelerations zon innebär. Det blåste plötsligt 18 m/s och vi hade sjö på drygt 2,5-3 meter rätt i sidan. Vi försökte ta ett rev till ,men det var svårt i den hårda vinden. Vi såg flera båtar runt oss som fick stora problem att hantera situationen. Sjön stänkte/blåste tvärs över däcket både akter och för ut.

Jag blev dyngsur när en sjö plötsligt stänkte in över sittbrunnen och formligen dränkte mig i vatten. Vattnet var dock 30 grader så det gjorde inget. Till slut fick vi ordning på revningen och kunde fortsätta mot hamnen på ett bekvämare sätt. Vi ropade upp Bushpoint som lågt dryga 2 timmar efter oss och varnade för de kraftiga vindstyrkorna och den grova sjön. Efter ca 20 min var vi äntligen framme i Admirality Bay, även inne i den skyddade bukten så blåste det 12-14 m/s  så det kändes jätteskönt att vi så småningom kunde angöra en säker mooring (boj). Conny och jag kände tacksamhet mot Ultimo som trots de kraftiga vindarna (och lite för mycket segel ett tag) betedde sig väl och tog oss säkert i hamn.

Här blir vi nu kvar i 5-7 dagar. Vi ska fira jul, göra utflykter på ön, pyssla lite med båten och avvakta en dag med lite lättare vindar innan vi stoppar ut näsan, sätter segel och drar vidare.

Fatman, visade oss Bequia

Friendship Bay -Bequia

Njuter av att vara här, vid Sugar Reef

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jul i Karibien

1. Janne Hem skriver:

Så flott skrevet Carina. Julen i Bequia var fantastisk. Og så hyggelig å bli kjent med dere ?

2. Reine skriver:

Väldigt trevligt att läsa er uppdatering ;-)! Här hemma i Bålsta är det styrelsemöte i båtklubben. Där skall tas beslut om våra nya bryggor, skittank och elen till dessa. Ljusår från ert äventyr…
    Har själv gått i pension. Så nu blir lite tid för annat…

Ha det fortsatt underbart !! (Vart än ni nu kosan styr)

/Reine

• Carina & Conny skriver:

Grattis till pension! Kan du inte slita hustrun från jobbet så kan ni också byta miljö om ni vill. Det är förvånansvärt många som lever som vi gör nu. Vi har det toppen och hoppas att ni finner ert samarkand:)

/Carina

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.