Vulkaner, konserver & middag hos Omar Sharif

Nu har vi snart varit 10 dagar på Lanzarote och tiden bara flyger iväg. Vi har blivit en liten svensk koloni på 6-8 båtar som träffas av och till, diskuterar bunkring, tekniska förberedelser och äter en bit mat tillsammans då och då. Riktigt mysigt.

Conny och Fredrik

Vi hyrde bil några dagar och passade på att göra lite utflykter med Yasmines besättning, Mats och Lena. Första dagen besökte vi grottorna Cueva de los verdes och gick ungefär 1 km i grottsystemets gångar.

Cueva de los verdes

2016-10-12-10-34-21
Fascinerande plats där befolkningen på Lanzarote gömde sig för pirater förr i tiden. Borde varit ganska säkert med tanke på att grottorna sträcker sig totalt ca 7 km under jord.  Därefter körde vi till den fantastiska utsiktsplatsen Mirador del Rio med en vidunderlig utsikt mot Islas Graciosa.

Hänförande utsikt på Graciosa

Vi hade tur med vädret eftersom det var molningt hela vägen fram men när vi steg ut på utsiktsplatsen skingrades molnen och vi kunde njuta av utsikten.2016-10-12-11-58-04

Vägen vinglar sig igenom några vingårdar och man förundras över att dem lyckas hålla liv i vinplantorna i det karga landskapet. Det lokala vinet är dyrt och nu förstår vi varför. Det krävs enorm möda för att framställa det.

På kvällen gick vi 5 båtar på middag på i vårt tycke stans bästa restaurang ”Divino”. Vi hade jättetrevligt, här vilar inga ledsamheter och det diskuterades livligt runt bordet.

Middag seglargänget

Tack hela gänget för en riktigt mysig kväll. Många trevliga kvällar har det blivit också i hamnen2016-10-14-23-52-07 Så vad gör vi hela tiden kanske ni undrar, förutom att gå ut och äta…

Ja vi har rätt mycket som ska checkas och gås igenom innan vi kommer till Las Palmas. Har vi tillräckligt många nödraketer, är radarreflektorn tillräckligt stor, sitter det stripes på alla schackel, finns det pluggar fastsatta vid alla skrovgenomföringar mm mm

2016-10-19-14-40-23

Många saker ska fixas innan det är dags att korsa Atlanten

Vi har också lagt ner tid på planering av bunkring dvs beräkning av åtgång av mat, dryck, toapapper, tandkräm mm Sen har allt förts upp i en lista, vi har inventerat vad vi haft ombord och sedan räknat ut vad som skall kompletteras och köpas nytt. Det är jätteskönt att ha gott om tid på sig. Nu kan vi handla i stort sätt alla konserver vi behöver här på Lanzarote och slippa tänka på det när vi kommer till Las Palmas. Då kan vi köpa färskvaror och ägna tiden åt familj som kommer ner för att vinka av oss.

2016-10-17-15-20-05

Lite burkar kvar att tvätta

Alltså satte vi av mot HippoDino och Merkadona och bunkrade två fulla vagnar med konserver, treats och stapelvaror. Allt lastades sedan upp på bryggan och Conny tvättade alla burkar och flaskor samt avlägsnade alla etiketter. Burkar och flaskor numrerades sedan och listan över konserver/nr sitter nu på insidan luckan till konservfacket så man kan hitta det man söker. Själv skurade jag ur hela kölsvinet, plastade torrvaror eller hällde över innehållet i burkar så att vi inte har några kartonger kvar ombord.

Burkar, kartonger överallt

Det var väl tusan om vi skulle få objudna gäster ”kackerlackor” ombord.

Sen var det dags för en ny utflyktsdag den här gången till Lanzarotes ännu levande vulkan som hade sitt stora utbrott 1730-36 och 1824 då de bördigaste områdena på ön begravdes under lava tillsammans med flertalet byar.
2016-10-14-11-07-24Än i dag är temperaturen ca 100 grader bara någon decimeter under jordytan. På toppen av vulkanen finns en restaurang som lagar maten på glödande lava från berget.

Vi stannade inte där eftersom det var för tidigt för lunch, men konstaterar tacksamt att vi åkt tidigt på morgonen för nu ca 2 timmar senare ringlade kön lång av bilar och bussar som ville besöka toppen. Mats, Lena och vi for vidare ner till byn El Golfo där vi åt lunch sittande precis i kanten av havet medan vågorna dånade in. Härlig känsla…2016-10-14-12-13-05

Det är så häftigt att göra alla dessa saker tillsammans med vänner som har samma utmaningar/mål som vi själva, det förenar verkligen.

På tal om drömmar…på hemvägen besökte vi Lagomar, en av Lanzarotes mest spektakulära privata fastigheter, majestätiskt bildad runt samma bergarter från vilken den byggdes.

Lagomar, en gång Omar Sharifs hem

Ett vulkanisk stenbrott med naturliga labyrinter och grottor. Ett verkligt spektakulära konstverk skapat av naturen från smält lava som en gång rann ner för samma sluttningarna av den gamla vulkanen ovanför Lagomar

Omars Sharif´s grottbar

Ursprungligen utformades ”byggnaden” av César Manrique och designades av konstnären Jesús Soto för den brittiska utvecklaren, Sam Benady, med en arkitektonisk vision som kan framkalla mentala bilder från Arabian Nights mytologi.

I början av 1970-talet kom skådespelaren Omar Sharif till Lanzarote för att filma ”The Mysterious Island”, o_the-mysterious-island-of-captain-nemo-omar-sharif-lbx-f216han besökte Lagomar, förälskade sig i den och köpte den. San Benady visste om Sharif rykte som kortspelare och utmanade honom till en omgång Bridge. Sharif accepterade utmaningen, utan att inse att Benady  också var europeisk mästare i Bridge , och Omar förlorade huset.omar-sharif-card-player

Vi tänker att här måste det vara häftigt att äta middag och ett par dagar senare ”lurar” vi med oss kompisarna Fredrik och Jeanette på Bushpoint. Vi kommer till Lagomar när mörkret precis sänkt sig och om det var häftigt här på dagen är det ännu mer spektakulärt i mörkret

Middag på Lagomar

Ljussättningen lyfter skickligt fram bergets karaktär. Här finns en liten men stilfull restaurang som överraskar med att hålla bra klass på mat och dryck och det här blir en av de godaste middagar vi ätit här på Lanzarote.

Just nu varvar vi alltså dagarna med bunkring (handla), stuva båten, fixa små detaljer som ARC kräver inför överfarten…men vi hinner njuta lite också i skuggan av en palm

Vila i skuggan efter ett svalkande dopp

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vulkaner, konserver & middag hos Omar Sharif

1. Tina skriver:

Vad härligt ni ser ut att ha det! Skönt att få mycket av bunkringen avklarad ?

• Carina & Conny skriver:

Ja, vi tänkte att det är skönt om vi bara kan koncentrera oss på färskvarorna och matlagningen när ni kommer – samt testa Mojitos på hamnbaren så klart 🙂

Ska bli så kul att se igen,
      Kram

2. Paul Österberg skriver:

Hej ni verkar ha sett mycket av Lanzarote och bunkrat ordentligt, vi tog en tur till Ikea köpte sill, lingonsylt kalles etc samt kräftor och bjöd våra nyfunna vänner på. Mycken uppskattat jag tror att det fins Ikea på de flesta större kanarieöar om man har behov av svenska varor typ kaviar och sill. Eller svenska snapsar.
    Hälsningar ifån paul o kerstin på sykerpa.com

3. Moana skriver:

Lycka till över Atlanten och goda vindar önskar Tobbe och Eva på Moana.