Lanzarote – nu är vi här!

Bye bye Portimao

Den 30 september lättade vi ankar ifrån Portimao och styrde rätt söderut ut i havet med Lanzarote som mål. Det hade blåst kraftiga ostliga vindar genom Gibraltar Strait under nästan en vecka med grov sjö som följd. När vi kommit ut ca 50 sjömil korrigerade vi kursen, under ett dygn, så sjön blev mer behaglig och livet ombord lättare. Tyvärr blåste det sedan för lite under hela överfarten, i snitt runt 12-14 knop vilket är alldeles för lite för Ultimo på läns.

Vi seglar parasail för första gången

Vi prövade vårt Parasail för första gången, vilket kändes lite nervöst och svettigt innan vi fick till det, men det blåste till slut för lite även för det så vi motorseglade  en stor del av sträckan för att också minska vågornas rullande.

Trots lite vind, fick vi en härlig överfart och det var vår första längre sträcka ensamma. Allt funkade klockrent och det vaktschema om 3-timmarspass som vi fått tips om av ett engelskt par, passade oss perfekt. Nätterna var magiska med en otrolig stjärnhimmel.

Gryning på väg mot Lanzarote

Nu hade vi äntligen fått sjöben och ingen av oss besvärades längre av vågorna utan vi mådde jättebra. De två första dygnen såg vi varken några båtar eller AIS mål. Vi kände oss helt ensamma, där vi vaggade fram över havet. Sista dygnet såg vi ca 5 fartyg men inte en enda segelbåt.

Efter 3 dygn och 5 timmar kunde vi så angöra Arricife, Lanzarotes huvudstad. Marina Lanzarote öppnade för två år sedan och är en mycket modern och fräsch marina. Personalen är hjälpsam och i stort sätt all service finns att tillgå. Dessutom är det billigt

I marinan låg också våra vänner på SY Aela och det blev ett kärt återseende. Dem var jättegulliga och bjöd oss på en trerättersmiddag ombord på Aela – supergott med kanelkladdkaka till erfterrätt eftersom det var kanelbullens dag:)

Timoty & Emmie

Fia & Emmie

Kanelkladdkaka - himmel vad gott!

Kanelkladdkaka – himmel vad gott!

I hamnen har vi OSK-kompisarna Tommy & Helen på Bonnie af Stockholm och Mats & Lena på Yasmine. Dessutom kom Bushpoint med Fredrik & Jeanette äntligen ikapp oss i går kväll. Det firades med skumpa hos oss och en härlig gemensam middag hos Mats och Lena på Yasmine på kvällen.

Conny och Fredrik

Vi firar med skumpa att Bushpoints jakt på Ultimo är över!

Tänk att vi seglat till Kanarieöarna på egen köl! Det känns ofattbart. Känslan delar vi med dem andra som seglat hit för första gången. Man tänker tillbaka på alla kvällar på OSK där man drömt om detta och förberett sig. Då var det ibland en ganska svindlande tanke att vi skulle segla hela vägen själva – men nu har vi gjort det och det har gått jättebra.

Vi har det så mysigt just nu. Pysslar med båten, ingen stress utan kan nu njuta och förbereda oss inför ARC. Nu i veckan ska vi hyra bil och se oss omkring. Det lär finnas flera mysiga utflyktsmål på Lanzarote väl värda ett besök så dem ska utforskas. Nu har vi också fått nyheter hemifrån att vi kanske får besök till helgen – så himla mysigt

Välkomna!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lanzarote – nu är vi här!

1. Lars Tornérhielm skriver:

Oh så härligt och bra skrivet. Vi planerar att föja ert kölvatten nästa år. Lycka till med ARCen.

• Carina & Conny skriver:

Tack snälla Lars, då väntar vi på er på andra sidan med en rompunch:)
      Krama Gunnel från oss, hoppas foten är bra nu!

Vi hörs,
      Carina & Conny

• Lars Tornérhielm skriver:

Tack Carina och Conny, då får ni nog vänta förgäves för vi tänker stanna på Kanarieöarna nästkommande vinter och sedan segla hem våren 2018. Gunnels fot är i stort sett bra.

2. Paul Österberg skriver:

Hej
    Vi fick motorera en hel del vi med på överfarten men annars har det blåst tämligen bra då vi seglat mellan öarna här nere. Hur är det med handen? Hoppas det läker ordentligt. Hälsa de övriga OSK seglarna hälsar Paul o Kerstin på sykerpa.com

• Carina & Conny skriver:

Kul att höra av er, vi kollar vart ni befinner er ofta på MT.
      Nu är Connys hand snart återställd, det är lite träning som återstår för attg stärka muskulaturen bara.

När ger ni er av över Atlanten?
      Är det bara du och kerstin eller får ni förstärkning?