Vi ser oss omkring

Under stormen hyrde vi bil och gjorde två jättemysiga utflykter. den första gick till Santiago de Compostela, staden som är målet för 10 000-tals pilgrimer varje år. Då Paul och Victoria på Vivarel tagit bussen hit tidigare i veckan så hade dem tips på några riktiga pärlor. Bl a där vi fikade, så vackert!

2016-08-09 11.45.14Nästa dag körde vi kustvägen till Finisterre, den bland sjöfarare ökända klippan. Finisterre ligger i början på den sk. Dödens Kust som sträcker sig från Finisterre och till Coruna. Här blåser det ofta kraftigt och sjön blir snabbt grov. Det beror på att klippan är 650 m över havet men hela 1500 m under havet. Atlantens vatten som rör sig mot kusten pressas upp på liten yta vilket leder till hög grov sjö. Men klippan är också en av de mest näringsrika platserna för havets innevånare då vatten från djupet kommer upp till ytan.

Vi passerade platsen i mycket lugnt väder och såg både klumpfisk och små sköldpaddor under seglatsen. Vägen från Muros ut till Finisterre slingrade sig genom små fina byar och förbi en del sagolikt vackra stränder.

vid Cabo Finisterre

Väl ute vid fyren kollade vi in stormen och hur den påverkade havet. Uppifrån såg det inte alls så farligt ut, men väl tillbaka till marinan kom det flera båtar bl a med professionella leveransseglare som vittnade om att dem haft behagligare turer till havs än i dag.

Efter Muros seglade vi via Bayona till Vigos och därefter till Vina do Castelo. På väg in mot hamnen upptäckte vi att här hade vi varit med bil 13 år tidigare. Vi bilade runt Portugal och bodde på slott och stora gårdar dvs hemma hos människor i en exklusivare form av bed and brekfast.

Casa de Ameal

Då bodde vi här i Viana do Castelo hos två gamla, otroligt vackra systrar som var döttrar till den sista kejsarens marinminister. 2016-08-18 20.44.54Dem hade ett otroligt vackert hem och en fantastisk berättelse. Bl a hade dem som barn ett sommarresidence bredvid katedralen St Luzia, på berget över staden. I modern tid skänktes detta residens till Portugisiska staten eftersom man inte hade råd att behålla det.

Nu cyklade vi runt under någon timme innan vi hittade tillbaka till deras hem där vi övernattat två dygn. Huset var lika vackert nu som då, systrarna var dessvärre inte kvar men en dotter drev nu gården.  Vi fick lov att gå runt och fotografera och titta trots att timmen var sen. Ska ni besöka norra portugal så stanna här några nätter – så vackert mitt i stan.

I morse reste vi vidare  till Porto. Dagen bjöd på tät dimma men mot kvällen lättade dimman och vi kunde angöra Portos nya marina, Dourado.

Dimman lättar och vi anar Porto

Här fick vi det professionellaste mottagandet ever! Vi mailade och bokade plats, marinan svarade och när vi kom var vi väntade, dem introducerade oss till staden och gick igenom allt i detalj. Eftersom vi ska segla ARC fick vi dessutom 50% rabatt på hamnavgiften!!!

Nu väntar en till tre dagar i Porto där vi ska se stan, prova portvin (såklart) och kanske hinna tvätta om solen kikar fram.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.