Nya vänner, flodutflykt och drama i Muros

Efter att Peter och Jackline lämnat oss i Coruna seglade vi till Corme en liten vik på nordkusten ca 30 NM innan vi nästa dag seglade till Carmarinas. Här ankrade vi också i bukten och tog jollen till hamnen när vi skulle handla. Carmarinas ger ett slitet intryck men har en mycket vänlig hamnkapten så här är det inga problem att förtöja jollen vid pontonen när man vill besöka hamnen. Det var också hamnkaptenen  som i augusti förra året hjälpte oss när en tryckvattenslang gick sönder och i år sken han upp när hans såg oss.

I Carmarinas träffade på S/Y Aela med sin unga och gulliga besättning. Dem hade legat vid sidan av oss på samma brygga i Coruna och nu stötte vi på varandra igen. Dem å sin sida hade träffa S/Y Vivarel, ett annat yngre  svenskt par men med en norskregistrerad Bavaria. Nu blev vi alla bjudna på middag ombord hos Vivarel. 2016-08-04 21.25.04

Verkligen supertrevligt initiativ!

På dagen hade vi gjort vår första Dingy utflykt.2016-08-04 15.25.30 HDR I Carmarinas bukt finns det en flod som går några mil inåt landet och som bara är tillgänglig några timmar per dygn vid högvatten annars är den torrlagd. Efter att varit inne i stan och handlat satte vi full fart mot floden och fick en härlig tur där vi färdades förbi fiskeodlingar, trånga passager, genom små städer och förbi en borg som dem fortfarande bodde i!2016-08-04 15.55.40

Tillbaka ombord drog vi på oss andra kläder, åkte och hämtade Aelas besättning och så åkte vi tillsammans till Vivarel lite längre bort i viken.2016-08-04 19.05.142016-08-04 19.05.12
Vi fick en mysig kväll med jättegod mat, gott i glasen, många bra historier och skratt hos Viktoria och Paul –  stort tack!

Vi bestämde alla att gå tidigt nästa morgon för att undvika allt för kraftig vind runt ökända Finisterre. Ultimo styrde först ut från Karmarnas tätt följd av Vivarel. Det blev en härlig dag i solen.2016-08-05 10.19.32 Vi seglade sista 2 timmarna in mot Muros medan vi pysslade ombord med allehanda prylar som behövde fixas. Väl framme ankrade vi, backade och kollade att vi satt fast. Det var så varmt och den vind som man nu börjat varna för lyste ännu med sin frånvaro. Efter ett par timmar kom också Aela inseglande och vår lilla trojka var fulltalig.

Den dramatiska natten började med att Paul på kvällen erbjöd sig att skjutsa in oss till stan eftersom det inte gick att förtöja jollen någonstans. Conny och jag strövade runt i stan några timmar, åt middag innan vi ropade på Paul för att få skjuts tillbaka. När han plockade upp oss och vi styrde ut från marinan hade vinden plötsligt ökat och Conny släppte av mig för att hämta lite saker som han skulle köra över till Vivarel innan vi tog natt. Precis när han var över på Vivarel ökade vinden till 25 m/s han tog snabbt jollen tillbaka till Ultimo hundra meter bort och bad mig ta tampen. det gjorde jag och han gav mig nyckel till motorn. När han sedan skulle lägga om tampen förlorade han greppet och drev iväg i mörkret. Samtidigt hör jag viktoria på Vivarel skrika i mörkret och när jag tittar upp ser jag henne och Paul komma emot oss i flera knops fart med bredsidan. ”VI DRAGGAR” jag motstår min första impuls att rusa upp och bära av. Vänder mig om och känner för en sekund skräcken gripa tag i mig – var är Conny?

Han har lyckats starta motorn utan dödmansgrepp och kommer tillbaka ur mörkret till Ultimo. I nästa ögonblick passerar Vivarel på några meters avstånd med rusande motor. Paul har lyckats få igång motor och instrument på några sekunder och reder ut situationen och undviker att kollidera med oss. Dem går någon sjömil ut ur viken för att samla sig efter att Viktoria fått upp deras ankare. Därefter beslutar dem att gå in i marinan.

Vi har nu startat motorn och ligger och avlastar ankaret i vindbyar på över 25 m/s, då händer det som inte får hända – motortemperaturen börjar stiga och vi inser snart att vi sugit in något som blockerar kylvattenintaget!!! Vi måste stänga av motorn. När vi tittar ut ser vi att Kathrine, en 60 fots X-Yacht draggar utan att någon verkar finnas uppe. Vi ropar oroligt på VHFn och får svar, dem tror att vi draggar?! Det är inte så, vi sitter stenhårt fast. Kathrines besättning, ett par från Australien reder lugnt och sansat ut situationen och ankrar om ett par gånger innan dem får fäste.

Vi  väntar till vinden mojnar vid 02-tiden innan vi vågar sätta på ankarvakten och lägga oss. Paul och Viktoria har ropat upp och förhört sig om att resten av den lilla Trojkan dvs vi och Aela är trygga innan dem gick och la sig. Vi vet att vinden stadigt ska öka innan den kulminerar senare i veckan. På morgonen lyckas vi ta oss in i marinan och med hjälp av en dykare (vi har inte hittat blyvikter ännu) så får vi kylvattenintaget rensat. Nu ligger vi och Vivarels tryggt förankrade i Muros Marina.

Så i förrgår kom Aela och Vivarel över till oss på en ”draggnings drink” det gäller att fira allt som man kan:) 2016-08-06 22.13.01

Aela valde sedan att segla vidare till Vigos medan vi andra avvaktar den storm som ska komma i Muros. Vi ser ut att vara den ria som får det minst besvärligt enligt väderprognosen. I morgon har vi fyra hyrt bil och åker och kollar in Santiago de Compostela och the wine route i avvaktan på bättre väder – sämre kan man ha det!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Nya vänner, flodutflykt och drama i Muros

1. Vilken dramatik! Så skönt att Conny redde upp situationen, vilken panik Carina måste känt! Ta hand om er ~ varm kram

• Carina & Conny skriver:

Hej på er,
      Ja du, jag blev iskall när vidden av problemet gick upp för mig. Men som tur var redde det sig snabbt.
      Kram

2. cristina aguilar skriver:

Det där ser ju inte så tokigt ut! 🙂

jag hoppas att ni har det bra och njuter för fullt utav upplevelsen!!

många kramar från Cristina A 🙂

• Carina & Conny skriver:

Hej Christina,
      Vad glad jag blir att höra av dig!
      Vi har det underbart just nu – helt ofattbart…
      Hoppas att du också har det bra:)