Rastlösa, nu kastar vi loss mot La Coruna

Förra söndagen kom Micke och Tina till La Rochelle för att hänga med oss en till två veckor. 2016-07-17 17.26.09Det var verkligen bästa presenten, då jag fyllde år och på kvällen. Dem bjöd på födelsedagsmiddag och Pappa hade skickat en flaska champagne som vi tog till middagen.
2016-07-17 20.37.36

Tack snälla för en jättetrevlig och god kväll!

Medan vi slutservade båten och fixade allt som vi måste fixa, lånade Micke och Tina våra cyklar och tittade närmare på stan. Nu hade vi varit i La Rochelle sedan den 9 juli. Rastlösheten började krypa i oss trots att vi haft att göra varje dag. Alla som arbetat med Ultimo har varit fantastiska, Franck på Sectur Blanc som polerade, bottenmålade, bytte anoder och servade alla winchar ombord – excellent service.  Stephane och Julien på Pochon som levererat och monterat en ny logg och sist men inte minst alla från Amel som varit ombord varje dag och fixat allt från stort till smått – sanna proffs allihopa. Ett speciellt tack till Maud på Amel som personifierar ordet service!

Nicholas & Daniel

När vi nu lämnade La Rochelle är Ultimo nästan i skick som ny.

I veckan åkte vi ut en sväng på eftermiddagen och ankrade några distanser ut i bukten, sen badade vi. Wow vad skönt det var! Vi har haft så otroligt hett under 3-4 dagar. Ända upp till +40 gr och i hamnen är det vindstilla. Att komma ut och känna den lätta eftermiddagsbrisen och svalka av sig med ett dopp, gav oss mycket energi tillbaka.

Grabbarna svalkar sig

När vi angjorde hamnen igen så satt vår Brasilianske båtgranne och såg ensam ut på sin alldeles nya Amel 64, GUGA. Conny hällde upp en ankringswhiskey och frågade om han också ville ha en. Han blev jätteglad och efter att vi pratat en stund så bjöd han ombord oss på sin båt. Det hela utvecklade sig till en rolig knytismiddag, med massor av mat, vin och skratt ombord på Ultimo.

Dukat för knytisfest

Det blev en jättetrevlig kväll, som inte slutade förrän andra sidan midnatt med kaffe och tillbehör ombord på GUGA. Vi fick många bra tips på ankringar längs Spaniens västkust, dem ska vi snart utforska.2016-07-19 23.06.51

Så i torsdags lämnade vi äntligen La Rochelle på eftermiddagen vid 16-tiden för att segla till La Coruna i Spanien. 2016-07-23 15.05.01Vi hade egentligen tänkt segla längs fransk/spanska kusten men blev tydligt avrådda från flertalet personer. Tina som egentligen inte varit så sugen på att vara flera dagar på havet, fattade beslutet att ändå hänga med över Biskaya- modigt och jättekul.

Första dygnet var det väldigt lite vind och dessutom från fel håll så det blev till att nyttja motorn. Dagens höjdpunkt var när Micke testade fisket och fick napp direkt. 2016-07-22 13.04.22Det var en riktigt stor fisk för den slet ut i stort sätt hela linan och gick inte att bromsa. Det slutade med att linan som var dimensionerad för 125 kg, gick av. Det blev en hel del mutter på Kauppi innan det stora spöt kom fram och riggades. Just när vi åt pankakslunch hördes ljudet av linan som återigen gick ut. Nu gick det att snabbt få hem en fin tonfisk på ca 5 kg. Alla var exalterade och killarna fixade bamse kotletter.

Färskare än så här blir det inte

Dygn två bjöd på kraftig dyning och till natten byig vind mellan 12-25 knop på kryssbog, inte speciellt bekvämt eller kul.

Nattpass

Alla ombord klarade rullningarna ganska bra även om matlusten försvann. Så i morse vid 02.20 angjorde vi La Coruna. Det hade varit en fantastisk kväll när Tina till slut fick se delfinerna som lekte runt Ultimo precis innan det blev kolmörkt. Jag tog över vakten från Micke och det var en perfekt natt med miljontals stjärnor på en helt klar himmel. Vi surfade på långa vågor in mot La Coruna, trötta men glada.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.