Spänning i luften

När vinden äntligen började peka hyfsat i rätt riktning och den mojnat lite tyckte vi det var dags att ta ett längre kliv på sjökortet. chartVi bestämde oss för att sikta på Cherbourg ca 215 sjömil väster ut. I väderrapporten såg allt bra ut men det fanns en notering om att eventuell åska kunde förekomma över land. Vi pratade med port controll i Scheveningen och dem tyckte att vi kunde gå eftersom åskan främst skulle beröra de inre delarna av landet.

Så vi lämnade Scheveningen 07.00  och satte kurs mot Calais för att sen gå vidare mot Cherbourg. Det var tyvärr i stort sätt stiltje så vi fick stötta med motorn för att överhuvudtaget komma framåt. Men vi fick en underbar dag, varmt och skönt och lite trafik.

En av få båtar denna dag

Vid 21.30 började det blixtra långt bort utöver engelska kanalen. Vid 22.00 var hela horisonten kolsvart och framför låg ett tjockt vitt moln och rullade – ja precis rullade mot oss över himlen. Conny han precis reva in alla segel när en sk squall träffade oss med full styrka. Plötsligt blåste det 25 m/s och regnet vräkte ner med närmast tropisk kraft. Sen började det åska. Det blixtrade, ljungade och smällde runt oss i över 1,5 timme.Otäcka blixtar

Behöver jag säga att man känner sig liten. Man stirrar ut  i det kolsvarta mörkret och det finns inte en båt i sikte dvs vi är den högsta punkten. Det känns som om blixtarna viner runt masten. Den här natten skulle bli lång. Vi seglade rätt igenom ovädret som senare skulle få en klass två varning på sig när det nådde Sverige. Väl ute på andra sidan beslutade vi att inte gå ut över bukten utan i stället följa kusten och satte kurs på Dieppe.

Under morgontimmarna vid 03.00-04.00 var det dags för oväder nummer två. Nu var vi dock förberedda och jag som hade vakten vid tillfället revade och sen bar det av i 10 knop genom åskovädret. 2016-06-23 09.41.27När första ovädret träffade oss la vi in reservdatorn och vår reserv VHF i ugnen och vi plottade vår kurs på översiktskortet mellan en gång i timmen till så ofta som var 30 minut när det var som intensivast. Om vi hade träffats så fanns det en god chans att vi skulle kunna hantera situationen och ta oss i land på tryggt sätt.blixtar

Till slut kände jag att läget var så allvarligt att jag stängde av radarn och gick ner i Ultimo och stängde in mig under 30 minuter. Skulle vi få en träff i mesanen så skulle det förmodligen blåsa ut allt som fanns i sittbrunnen så där ville jag inte befinna mig. Till Leif och Marta kan jag bara säga tack för sjömansarmbandet!

När solen bröt horisonten den här morgonen så kände vi stor tacksamhet över att det gått så väl. Vi surfade in i Dieppes hamn och fick ett jättefint mottagande. Hamnkapten stod på bryggan, hjälpte oss att hitta en bra plats och att lägga till.

Marinan i Dieppe

Vi visste inte mycket om Dieppe innan vi kom hit, men det är en fantastisk liten stad med många vänliga och hjälpsamma invånare. Dieppe är kanske mest känt för den fruktansvärda tragedi som inträffade här 1942 när drygt 4500 soldater från England och Canada fick sätta livet till i ett illa förberett försök att inta staden från Tyskarna.

Dem var helt chanslösa, sköts dem inte av Tyskarna sköts dem av sina officierare

Dem var helt chanslösa, över 4000 unga män dog inom loppet av timmar

Jag ska inte bli politisk men personligen känner jag att vi har en plikt gentemot alla dessa unga män att behålla freden i Europa och att se till att EU fortsätter verka för fred.

Alla människor borde göra en resa till Normandie, speciellt ungdomar/skolor för väl på plats går det inte att blunda för det enorma pris som dessa unga människor betalade för att vi ska vara där vi är i dag.kyrkogård

Midsommarafton firade vi traditionsriktigt med sill och nubbe i sittbrunnen och i strålande sol 2016-06-24 14.20.41. På kvällen 2016-06-24 14.21.01cyklade vi in i stan och hittade en bar med livemusik på ett torg. Självklart gick tankarna till familj och vänner hemma denna kväll.

Till min stora glädje var Mojito dagens drink och alla som drack en Mojito fick en stråhatt. 2016-06-24 19.05.11 HDR

Middag intogs på en liten krog i hamnen innan vi cyklade ut till havspromenaden och såg solen gå ner i havet.

Solnedgång över havet

Hamninloppet i Dieppe

Jag måste bara visa vilket otroligt tidvatten vi har, +/- 9 meter.

Man kan se vattennivån på väggen bakom

Vi hade ända sedan Sverige haft problem med pumpen till ankarspolningen. Nu monterade Conny isär den och såg att han behövde byta packbox.

Pumpen till ankarspolningen

Hamnkaptenen var mycket hjälpsam och tipsade om en bra marinverkstad, QC Marin, ca 5-6 km från stan. Så vi hoppade upp på cyklarna och trampade iväg. Väl på plats fick vi en utmärkt hjälp och efter gemensam ansträngning så fungerade pumpen igen ca 1 timme senare.

Fick bra hjälp på QC Marin

Cyklarna och därtill hörande kärra är den bästa investering vi gjort.

Bästa investeringen!

Först och främst kan vi bunkra enkelt men också den frihet cyklarna gett oss. Vi cyklar många kilometer ofta mil per dag och ser mycket mer av de platser vi besöker än om vi inte haft cyklarna.

Nu ligger vi i Fécamp, tvättar och fixar och förbereder överfarten till Cherbourg drygt 78 distanser bort. Vi brottas med ganska starka västerliga vindar så det blir lite stampigt, men så snart vi passerat Brest borde vindarna vara till vår fördel.

Kvaliteten/stabiliteten på internet varierar betydligt från hamn till hamn och därför kan det gå en tid innan vi kan publicera ett nytt inlägg. Vi försöker dock uppdatera med korta inlägg på Facebook.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Spänning i luften

1. Paul skriver:

Hej
    Vilket åskäventyr och vilka fina
    Bilder det blev på blixtarna. Hoppas ni får bättre väder och öppna vindar. Vi laddar för hoppet mellan Grekland och Secilien i början av nästa vecka
    Hälsar Paul O Kerstin på sykerpa.com

• Carina & Conny skriver:

Herj
      Vad jättekul att höra av er!
      Vi är nu i La Rochelle och Ultimo ska lyftas ur vattnet på måndag för diverse service.
      På fredag 15 juli plumsar hon i igen, sen börjar resan sakta söderut mot portugal innan överfarten till Gran Canaria i oktober. Vore kul att stöta ihop någonstans.
      Hälsningar Carina & Conny

2. Hu så hemskt med åskan/blixten och ovädret, och så bra ni löste det! Ser på Marine Traffic att ni kommit närmare Cherbourg och hoppa ni har det gott. Hemma här lyser solen och det är varmt och skönt, så vi njuter av sommaren, men längtar samtidigt tillbaka till vår båt 🙂 Kram till er från oss.