Nu är vi på rivieran…

Alltså Hollands Riviera – Scheveningen!2016-06-19 11.01.13 Hit kom vi efter en blåsig och stampig dag till sjöss i går. Vilket kaos det var när vi anlände. Hela Scheveningen hade gått man ur huse för att ha stadsfestival och det var knökfullt i hamnen. Musik dånade och båtar cirkulerade för att få en plats. Vi hade tur då hamnkapten kom ut i sin rib och mötte oss. Vi fick en plats direkt och kunde efter en hel del trixande äntligen förtöja Ultimo. Phuu ibland blir hon ganska stor när strömmen och vinden trycker på och det är trångt. Heder åt Conny som lyckas manövrera henne så pass bra.

När vi fått ordning på förtöjningarna och varvat ner kom hungern och vi lyfte av cyklarna och begav oss i hällregn mot festligheterna. Jisses vad blöta vi blev. Vi cyklade förbi en restaurang som hade eldar som brann lite överallt och som såg så inbjudande ut att vi stannade och tänkte, att om vi har tur kanske regnet är över när vi ätit. Många saker i livet är ren tillfällighet så också den här, men den ledde till att vi åt den godast middag vi ätit på många år!

Supergod mat & service på toppklass

Restaurangen ”Catch” hade mat och service som verkligen höll en klass för sig, utan att vara snobbig. Gästerna stortrivdes och det var en hel del småprat mellan borden – mysigt helt enkelt.2016-06-18 16.02.33

Strategin funkade utmärkt. Väl mätta och belåtna kunde vi cykla vidare, nu utan att det regnade. Många fiskebåtar var för kvällen ombyggda till barer där umpa bumpa musik dånade ur högtalarna, det drog massor av folk. Likaså hade man byggt upp en stor scen mitt i hamnen där flera band spelade medan hela torget framför var fyllt med folk i alla åldrar. 2016-06-18 17.18.33Inget stök, inget gap och skrik på fulla människor, bara trevligt.

Vi kommer nog att stanna här till på onsdag pga en eländig motvind som ska blåsa i upp till 15-20 m/s de kommande dagarna så vi passar på att serva, tvätta och bunkra lite. Vi hade hoppats att vi skulle hunnit till Honfleur på midsommar men det är bara att slå ur hågen pga vinden. Fast vi har ingen brådska så vi tar det lugnt.

Innan vi kom hit så hade vi ett par bra dagar med Micke ombord. Han kom till Göteborg den 9 juni och seglade sen med oss till den 14 juni när vi släppte av honom i Den Helder. Han fick känna på lite hur det funkar att segla vakter och vi fick alla prova på hur vi funkar ihop. Som väntat så var det absolut inga problem. Vi startade i Göteborg den 10/6 i frisk vind 15 m/s men det såg vi som en tillgång eftersom den skulle ge oss en slör ner till Danmark. Sjön visade sig vara grov eftersom det blåst i flera dagar så Ultimo rullade ganska rejält. Men alla ombord klarade det utan att bli sjuka. Vi passerade ner mellan Sjaelland och Fyn och här började vi äntligen få lite sjölä och rullningarna lugnade ner sig. Tyvärr la sig också vinden så i höjd med Stora Bält satte vi igång  järngenuan och gick sen för motor, men i strålande sol, resterande vägen till Kiel dit vi kom kl 20.00 på lördagskvällen.

Vi fick en lite strulig slussning med ett stort fartyg och en liten tysk snipa. Slussvakten ropade i sin högtalare men det ekade bara mellan de höga slussväggarna och varken vi eller tyskarna lyckades tyda vad slussvakten ville. Inte begriper jag heller hur det är tänkt att dem ska ta betalt. Stegarna upp ur slussen får bara beträdas i nödsituation och ingen kommer för att ta betalt så vi slussade utan kostande den här gången också.

Väl ur slussen bröt vi mot reglementet för Kielkanalen genom att fortsätta gå trots att kl närmade sig 22.00. Då ska alla fritidsfartyg lägga sig stilla och bara den tunga fartygstrafiken får använda kanalen. Vi satte högsta fart och kl 23.30 gled vi tyst och stilla in i Rehnsburg där vi la till över natten.

Kielkanalen är världens mest trafikerade kanal med ca 60 000 fartyg som passerar varje år. Sanning att säga så känner man sig ganska liten när man möter en del bjässar.2016-06-13 07.49.48

Nästa morgon gick vi direkt till slussarna i Brunsbüttel och här gick det snabbt och lätt att komma ur kanalen. Nu började det regna och blåsa och dessutom så vände tidvattnet så vi fick det emot oss. Jag vet inte om det var trötthet, regnandet eller något annat som gjorde att Conny, Micke och jag började prata om Wienersnitzel…mmm vad gott det skulle vara… Jag hade bokat en plats i Cuxhaven så jag kände mig ganska lugn när vi närmade oss hamnen. Det skulle dock visa sig att hamnen var full och hamnkapten hade drabbats av demens för vår reservation var som bortblåst 🙁 Vinden slet och drog i riggen medan vi cirkulerade i den trånga hamnen för att försöka hitta en lösning. En svensk båt ” Joyride af Lidingö” förbarmade sig och erbjöd oss att ligga utanpå deras om vi lovade att gå nästa morgon. Inga problem, vi tog tacksamt emot erbjudandet!

En timme senare satt vi klubbhuset och åt – just det snitzel:)

Nästa morgon blåste det och regnade rejält när vi kastade loss redan strax före 07.00. Ombord Joyride var det stilla och tyst, dem hade inte vaknat ännu när vi stretade ut med kurs mot Den Helder. Vi seglade de första timmarna men tyvärr dog vinden bort och vi fick stötta med motorn. Personligen tycker jag att vi hade en lugnare segling i dessa vatten nu mot när vi gick hem i höstas. Mycket mindre trafik och framförallt färre fiskebåtar.

På väg mot Den Helder

Vi fick ett lugnt dygn men där vi fick lite strul med radarn. Otäckt eftersom många seglare inte sänder AIS signal. 2016-06-13 23.09.36När Conny kom upp för att byta av mig klockan 03.00 kämpade vi på med radarn och kl 05.00 hade vi fixat problemet. Kändes lättare att gå och sova då.

Den Helder är en Holländsk Marinbas som har en gästhamn. Här finns goda tvätt och duschmöjligheter och bra bryggor. Här skulle Micke mönstra av för att flyga hem och jobba. Vi kom på tisdagen och hans flyg gick först på onsdag kväll så vi han med ett besök på deras imponerande marinmuseum.2016-06-15 10.37.49 Här jobbar många marinsoldater som berättar om fartygen och tekniken. Väldigt intressant och roligt att få den personliga touchen.2016-06-15 12.06.35

När Micke lämnat oss den 15/6 låg vi kvar ett dygn och tvättade/bunkrade innan vi seglade vidare till Ijmuiden, en lagom dagstripp och från Ijmuiden gick vi alltså hit – till Hollands riviera…2016-06-19 10.53.22

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nu är vi på rivieran…

1. Vad kul/bra att ni har det gott, trots att vädret inte var med er i Haag- såg nu på MT att ni kommit till Diepp – hoppas ni får en bra Midsommar! Kram från oss

2. Michael Edin skriver:

Det verkar som ”äventyret” som ni sökte har infriats sig!?

Segla på och ha det bra!

• Carina & Conny skriver:

Hej Micke,
      Kul att höra av dig! Jo det har infriat sig:)
      Hoppas allt är bra med dig och att du snart får en låååång och skön semester.

Vi hörs,
      Carina

3. Johannes skriver:

Hej Carina och Conny,
    Kul att ni kom iväg och det går bra för er. Snart kommer ni att ha nytta av spanska kursen?!? Jag ska försöka följa er lite då o då. Lycka till och segla lugnt.

Buenos viajes con su barco de vela!

• Carina & Conny skriver:

Hej Johannes
      Kul att du kollar in vår blogg! Vi har precis kommit till La Coruna så nu blir det till att praktisera spanskan efter bästa förmåga.