Mot Göteborg

Här kommer en uppdatering av vad som hänt sedan sist. Ibland ligger bloggen lite efter verkligheten eftersom det inte alltid är så lätt att skriva när vi seglar.

När vi lämnat Västervik så gick vi med kurs mot Kalmar. Vi hade god slör (vinden snett bakifrån) ner genom sundet mellan Öland och fastlandet, men rätt som det var var så snurrade vinden det blev stiltje och sen brallade det i ordentligt. Det konstiga var att vi först såg det på vågorna som helt plötsligt vände och kom emot oss istället för att vi surfade med. VI valde därför att gå till Borgholm istället för att streta vidare med 16 m/s rätt i fören.

Det visade sig att det var ett bra val. Borgholms marina är nyrenoverad och det fanns fina kajer, en glad och trevlig hamnkapten som tog emot och alla de faciliteter som man kan önska sig.2016-05-27 20.41.28

Därför låg vi kvar i två dygn och passade på att tvätta all tvätt som nu lagrats under 2 veckor.2016-05-27 10.28.17

När tvätten väl var struken och inlagd, gjorde vi en cykelutflykt till Solliden.2016-05-28 11.07.49

Där tog vi en guidad traktortur, som dagen till ära, även visade de mer privata delarna av Kungafamiljens sommarresidens.2016-05-28 11.49.032016-05-28 11.38.17 HDR

En fördel med att påbörja seglingen så tidigt på året är att det inte är så många båtar i marinor eller turister i de typiska sommarstäderna. Servicen är god och inga köer.

Från Borgholm seglade vi snabbt söderut och gick in i Kalmar eftersom vi skulle plocka upp lite prylar som Petri på North Sails skickat.
2016-05-29 12.03.12

2016-05-29 14.09.08
En kväll kom Mads och Lotta inseglande på Looma IV och vi tog ett glas vin ihop i fina Looma och utbytte lite erfarenheter. Det är så kul att träffa klubbkompisar och höra om deras bakgrund och deras planer.

Efter två dagar i Kalmar bestämde vi oss för att segla natt till Falsterbokanalen. Det var första nattseglingen ensamma sedan äventyret utanför Almeria i Spanien, så lite spänd var åtminstone jag. Men vi fick en härlig segling och behövde justera seglen bara vid enstaka tillfälle, annars seglade Ultimo som ett lok söderut. 2016-05-31 17.30.32

Vi hade sällskap av många fartyg som gick några sjömil ifrån oss i TSS Zonen. När vi passerade Ystad på morgontimmarna ringde telefonen, det var Curt och Elisabeth på Colinda som befann sig i Ystad. Vi blev jätteglada över samtalet och kunde försäkra dem om att sjön inte var så grov som befarat utan att det var bra läge för dem att segla vidare mot Kiel. Efter ca 30 min såg vi att dem lämnat Ystad på AIS’en.

Väl framme i Falsterbokanalen så insåg vi att det inte var ett så charmigt ställe som vi förväntat oss.
2016-06-01 11.46.27

Dels fick jag telefon i örat utav Brovaktaren när jag bad om Broöppning!? Dels var gästhamnen föga inbjudande i den kraftiga nordvind som rådde Så att stanna där var inget alternativ trots att vi sett fram mot att få sova lite båda samtidigt.

Vi valde därför att bege oss mot Ven och hamnen Kyrkbacken på sydvästra sidan av ön.Så snart vi lämnat kanalen kom värmen! Trots kuling så åkte tröjorna av.

Vilket charmigt ställe Ven  var. Här kunde vi lägga till med långsidan mot piren efter 31 timmars segling. Kändes så skönt och vilken värme + 28 gr – sommaren är här med besked!

Tala om att vi somnade gott.2016-06-01 17.37.06

Nästa morgon fick jag ett sms från Bengt och Ingrid på Råå, som bjöd in oss. Vi tackade glatt ja och gick den korta sträckan mellan Ven och Råå på dryga timmen. Bengt hade prata med hamnfogden och vi fick en jättebra plats för Ultimo inne i kanalen. Värdparet bjöd på lunch på Råå Värdshus och sedan tog vi en kaffe hemma hos dem. På kvällen åt vi pizza i Ultimo.2016-06-02 14.34.42

2016-06-02 14.34.37Tack för ett mycket trevligt besök!

I dag lördag 4 juni gick vi upp vid 06.00 och gav oss av direkt.. Vi ville hinna före ett regn- och åskoväder  som enligt väderrapporten ska komma till Hallands Väderö. I skrivandets stund så färdas vi i strålande sol i kanten på ovädret som blixtrar och dundrar över land.2016-06-04 15.05.46

Vi har kurs mot fyren Nidingen och hoppas kunna ankra några distanser nordost om den vid 20-tiden i kväll.

Allt gott ombord!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.