Segling i Kroatien…

Den 13 juni åkte vi tillsammans med goda vännerna Micke och Tina till Kroatien för 10 dagars segling. Väl på plats i Split visade det sig att den Bavaria 41 som vi bokat, fått tekniska problem, och nu blev vi istället uppgraderade till en Benetau 48 från 2014. I väntan på att båten skulle bli klar tog vi en drink och badade i poolen. Där träffade vi en  engelsk officer som var på plats med ett gäng unga killar. Han seglade och festade med dem för att släppa på ”trycket” innan dem skulle återanpassas efter att ha tjänstgjort i Afganistan. Av honom fick vi många bra tips inför veckan i Kroatien.

Första dagens segling bjöd på överraskning – 16-18 m/s och ända upp till 23 m/s i byarna. Väderprognosen sa 7-8 m/s och ingen varning hade gått ut via sms.

Vi var på väg mot Vis och hade fulla ställ uppe när vinden plötsligt kantrade och träffade oss snett förifrån med 18 m/s. Sjön växte snabbt och situationen blev en aning obekväm ombord. Vi diskuterade fram och tillbaka ett par gånger men fattade beslut att lägga om kursen, reva och istället slöra norrut och inom ca 1,5 timme kunde vi söka skydd bakom läande öar.

Vi lagade en underbar middag, drack ett glas vin och diskuterade igenom upplägget för veckan. Vi bestämde att vi skulle ta det lugnt, alla ombord ska känna sig trygga och ha en trevlig semester. Tina som aldrig hade seglat hade gått igenom ett elddop och dessutom farit i durken våldsamt vid två tillfällen, jag beundrar hur hon bemästrade dagens situation.

Stilla natt efter dagens styva kuling

På väg från Skradin

Efter den första dagens äventyr fungerade allt mycket bättre och vi fick 7 helt fantastisk dagar ombord. Vi seglade med vinden, badade i det kristallklara havet och avnjöt härliga middagar på små pittoreska hamnkrogar och ombord.

Micke & Tina myser

Den här seglingen visade att vi fungerar bra ihop – också ombord på samma båt. Tanken är att Micke ska hänga med oss över Atlanten och vi känner att det både blir tryggt med en extra person ombord och att vi kommer att få kul tillsammans. Tina flyger och tar emot oss när vi kommer fram…

Efter dagarna ombord mönstrade vi av för att istället ägna oss åt ett par dagars turistande. Vi stannade i Split första natten och sov inom det gamla ”Palatset”. Split är charmigt, rent och det finns många trevliga restauranger. När vi först kom till hotellet som ligger inom palatsets murar så hörde vi en gregoriansk manskör sjunga så det ekade mellan de gamla murarna medan vi gick i vindlande gångar med vårt bagage. Kören sjunger utan avbrott ca 8 timmar om dagen vilket ger en speciell stämning i de trånga gränderna.

Nästa morgon vaknade vi och begav oss till färjan till Hvar. Resan tog ca 1 timme och här checkade vi in på Riva Yacht Harbor Hotel som ligger precis vid färjan. Vilket coolt ställe! Toppen service, fräscha rum och underbar mat. Deras restaurang serverade bara mat med olika räk-teman, kul annorlunda och gott.

Utsikt från  Riva Yacht Harbor Hotel

Utsikt från Riva Yacht Harbor Hotel

På dagarna solade och badade vi och på kvällarna hittade vi mysiga restauranger och besökte gemytliga barer. Hit åker vi gärna igen!

Summa summarum… Vi hade 10 underbara dagar i Kroatien och det var både lärorikt och kul. En speciell eloge till Tina som trots första dagens prövning hanterade det jättebra och som i slutet av veckan deltog i seglingen som vilken däcksgast som helst

Tummen upp för det Tina!

Det här inlägget postades i Förberedelser. Bokmärk permalänken.