Vi reser till Amel i La Rochelle

Den 4 juli sätter vi oss i bilen och styr mot La Rochelle. Vi har tackat ja till en inbjudan från Amel att besöka varvet och titta på ett antal Amel 54:or som finns till salu. Vi ser verkligen fram emot besöket och vi har förberett oss noga så att vi ska få svar på de frågor vi har.

Första stoppet blir hemma hos Hasse och Astrid i Vadstena. Vi får en jättehärlig kväll med grillning i trädgården med glatt sällskap och god mat.

IMG_0301  IMG_0302

På lördag morgon startar vi mätta och glada från Vadsten och kör sedan 76 mil genom Danmark och norra Tyskland till Bremen där vi stannar över natten på Atlantic Airport Hotel. Dem har ett pris som är oslagbart i förhållande till standard, bra mat, en trevlig bar och säker parkering. Vi orkar bara ta ett glas vin/öl medan vi sammanställer frågorna som vi hoppas få svar på av Amel när vi träffar dem på tisdag…

Från Bremen körde vi sedan till Le Mans, en nätt liten sträcka på 96 mil via ett Paris i kaos. Dem hade krockat överallt men vi lyckades hitta en smitväg via en jättelik marknadsplats och med lite draghjälp från en ambulans  passerade vi genom Paris på mindre än 50 minuter – ett smått under i det kaos som rådde överallt!  Väl framme i Le Mans tog vi in på Novotel Le Mans och fick en god natts sömn innan det var dags för nästa etapp till La Rochelle.

Vi kom till La Rochelle på måndag 7 juli redan vid 13.30 och tog en promenad både i stan och ut i de olika hamnområdena.

Äntligen på plats    La Rochelles gigantiska marina   En första titt på Amelbryggan

Hamnarna är gigantiska och La Rochelles privata marina rymmer många tusen båtar. Det är en hel skog med master så långt ögat når. Här strosade vi runt i timmar, drack kaffe och tittade på Ameler från 30 år tillbaka i tiden till dagens enorma segelyachter på 65 fot.

Dagens bästa händelse var mötet på bryggan med den mycket erfarne Amelägaren som ensamseglat sin 54:a t/r Karibien 2 ggr på 3 år och som gav oss de mesta av den information vi sökte. Nu ser vi fram emot morgondagens möte….

Vaknade, duschade och sedan ringde Mr Lemonnier, chairman of Amel, och vi bestämde att ses i Marinan kl 11.00. Ett lätt duggregn föll när bommen öppnades och vi svängde in i den enorma marinan där Amel har sina båtar. Snart blåste dock regnet bort och solen visade sig när vi klev ombord på en av de Amel 54:or som är till salu just nu. Vilken båt detta är! Mr Lemonnier gick igenom hela båten, alla funktioner och alla utrymmen. Man kan bara inte motstå att imponeras av hur genomtänkt båten är in i minsta detalj. Säkerhet kommer alltid först sedan komfort och seglingsegenskaper. Vi fick också förklarat hur själva köp och säljprocessen kan se ut i Frankrike. Nu känns det som att vi har full koll på allt som gäller båtmodellen, nu återstår bara att hitta rätt båt.

IMG_0351[1]

Den båt som visades i dag var knappt brukad, var från 2007 men hade bara gått 250 motortimmar, 47 timmar på watermakern, dvs det var en ny båt… Men den var standardutrustad dvs det saknades en hel del utrustning som vi tycker att man bör ha i båt som skall färdas så långt. T ex elektriska dävertar, jolle och gärna en gangway.

På samma brygga ligger Lazy Jack, den båten har vi följt en hel del på nätet den är från 2008 och har en enorm massa utrustning, så vi kontaktade ägaren och bokade en visning i morgon innan vi lämnar La Rochelle. Det känns viktigt att jämföra båtar, utrustning och skick för att en dag veta när rätt båt dyker upp.

Efter ett par väl investerade timmar i marinan tog vi en tur till det fantastiska Akvariet i La Rochelle – otroligt välgjort  vi kan rekommendera ett besök om du har vägarna förbi någon gång.

IMG_0403[1] IMG_0368[1]IMG_0383[1] IMG_0346[1]

I dag är det 9 juli och efter att vi duschat, packat och ätit frukost ringer vi till Franck som vi fått numret till av Bernard Gallay, den stora båtmäklaren i Frankrike. Vi bestämmer att träffas i marinan vid 10.30. Det visar sig att Franck är en riktigt trevlig man, från början känd arkitekt som bl a ritade Mariotte hotell runt om i världen men som tröttnade på karriärhetsen, hoppade av och flyttade ut till La Rochelle och började jobba med båtar.

Franck visade ”Lazy Jack”,  gav oss en inblick i Amels historia och delade med sig av sin erfarenhet av varvet och dess olika båtar. Lazy Jack visade sig som förväntat, vara mycket välutrustad och klar för det stora äventyren. Båten ägs av en Schweizare som använder den endast sporadiskt då han har flera båtar på olika ställen i världen.  Tyvärr är det för tidigt för oss att inleda diskussioner kring någon specifik båt men vi skapar oss just nu ett brett kontaktnät, så att när tiden är mogen ska vi ha kunskap och rätt kontakter på marknaden. Lazy Jack motsvarar på många sätt den båt vi söker.

Efter mötet med Franck ställde vi in GPSn på Mont Saint Michel. Det tog oss bara dryga 2,5 timmar att ta oss till detta Världsarv. Det går inte att beskriva känslan när man för första gången ser synen av detta fantastiska byggnadsverk. Den här klippan i havet bebyggdes redan på 700 talet av munkar men utvecklades först under 1500 talet.  Vi hade som vanligt bokat hotellet under tiden vi körde och jag hade lyckats få ett riktigt kap. det visade sig att Relais Du Roy låg precis före själva vägen över till ”the Mont”. Vi fick ett kanonrum med utsikt mot klippan för endast 800 kr inkl frukost och parkering utanför dörren. Gartisbussen till klippan går med 5 min intervall rakt utanför hotellet, så efter att vi checkat in var det bara att hoppa på bussen och börja den branta vandringen upp till ”the Abbey” klostrets kyrka som ruvar högst upp på klippan. Det blev en intensiv vandring uppför en oändlig mängd trappor innan vi slutligen kom upp, men det var det värt!

Mont Saint Michel tar verkligen andan ur en på mer än ett sätt:)

IMG_0400[1]  IMG_0440[1]     IMG_0512[1]     IMG_0510[1]

Torsdag morgon siktar vi in oss på att nå Brugge i Belgien innan middag. Vi har dock ett stopp som vi sett fram emot länge, en liten stad precis innan Pont de Normandie, som heter Honfleur. Här bodde vi en natt under vår MC-resa 2007, och vi blev helt förälskade i staden. Här myllrar det av gallerier, konstnärsbarer och mysiga restauranger.

IMG_0523[1]

Runt den lilla hamnbassängen trängs krogarna och här hade vi haft en helt fantastisk kväll 2007, så nu var det självklart att vi skulle stanna för lunch. Vi strosade runt under några timmar och åt jättegott innan det var dags att åter sikta mot Brugge. Vi kommer att komma tillbaka till Honfleur – då med egen båt, har vi lovat varandra.

Det blev en intensiv körning resten av vägen, men vid 19-tiden rullade vi planenligt in i Brugge. Först hade vi tänkt ta in på något hotell i utkanten av staden men ångrar oss när vi närmar oss. Brugge har vi besökt flera gånger tidigare, senast 2007 när vi åkte Europa runt med våra motorcyklar och det är en charmig stad med god mat. Vi lyckas via booking.com hitta ett perfekt hotell (Best Western Acacia) bara 5 min promenad från stora torget och med parkering i källaren. Vi stuvar in packningen på rummet och tar på regnjackorna för regnet ”hänger i luften” och beger oss sedan mot stora torget. Conny är sugen på wienerschnitzel och efter lite letande så finner vi en mysig restaurang med utsikt mot torget, rejäla värmare och wienerschnitzel på menyn. Vi fick en jättegod och trevlig middag och när vi satt där kom Brugges ”vaktparad” marscherade och spelade så att hästarna på torget blev alldeles till sig:)

Fotos Bruges Hotel

Coco, hotellets språksamma goja – har egen facebooksida:)

Fredag morgon ringde klockan som vanligt 07.00 och vi tog en snabbdusch, åt frukost och checkade ut. Nu känner vi att vi vill hem.  Åke, Carinas pappa fyller år på lördag och vi ser en realistisk chans att faktiskt hinna hem till middagen och vara med och fira honom. Vi gasar på lite extra och Belgien, Nederländerna och norra Tyskland far förbi utanför bilfönstret i ett huj.  Väl framme i Puttgarten vid 19-tiden, har vi den ofattbara turen att få köra på färjan direkt och på bara några minuter sitter vi i restaurangen och intar en god matbit med färjan stävar på mot Danmark.

IMG_0572[1]

Jag bokar ett hotell i Konge några mil före Köpenhamn och även här blir det en fullträff. Hotellet ligger alldeles vid havet, har stora fräscha rum och parkering och frukost ingår i priset. Dessutom har dem en trevlig bar där dem i motsats till många andra, faktiskt kan blanda en god Mojito…

Island Dog Mojito

Lördag tar vi det lite lugnt och startar först vid 10.00 men resan går fantastiskt bra, milen rullar på och kl 17.30 landar vi på parkeringen hemma helt i tid för att fira Åke!

Nu återstår tre viktiga uppgifter i vår plan

1. Sälja av tomten, motorcyklar och båten.
  2. Bygga klart garaget och göra klart huset för uthyrning
  3. Hitta rätt båt, som ska ta oss ut i världen…

Det här inlägget postades i Förberedelser. Bokmärk permalänken.